Ryzyko niedokrwiennej choroby serca u kobiet po radioterapii raka piersi AD 8

September 10th, 2018

Jednakże, wykorzystaliśmy 20 kolejnych indywidualnych, trójwymiarowych skanów planistycznych, aby pokazać, że dla lewej i prawej radioterapii stycznej oraz dla lewego i prawego bezpośredniego wewnętrznego pola sutkowego zmienność między pacjentem a średnią dawką promieniowania dla serca jest mały (współczynniki zmienności, odpowiednio 30%, 11%, 11% i 21%) .4 Potwierdziliśmy również, że pacjent z typową anatomią, który był użyty do obliczenia oszacowań dawki w tym badaniu, był średni pod względem dawkę promieniowania w jej sercu. Uwzględnienie napromieniowanych struktur w sercu30, 31 może okazać się owocne w przyszłości, ale w obecnym badaniu włączenie szacowanej średniej dawki do lewej tętnicy wieńcowej zstępującej przedniej nie poprawiło prognozowania częstości poważnych zdarzeń wieńcowych. Ponieważ nasze badanie obejmowało kilka kobiet, które były młodsze niż 40 lat w chwili radioterapii, należy zachować ostrożność w stosowaniu naszych wyników u kobiet w tej grupie wiekowej oraz możliwość większego zwiększenia częstości poważnych zdarzeń wieńcowych na szarość promieniowania dla tej grupy nie można wykluczyć. Kilka kobiet w tym badaniu było leczonych antracyklinami, a żadna z taksanami lub trastuzumabem, z których wszystkie są znane z wpływu na serce, nawet w przypadku braku radioterapii.32
Badania porównujące częstość występowania chorób serca u kobiet, które otrzymały radioterapię z powodu raka lewej piersi oraz u kobiet, które otrzymały radioterapię z powodu raka prawej piersi zostały poddane przeglądowi w innym miejscu. 33-35 Takie badania prawdopodobnie nie docenią skali jakiegokolwiek ryzyka związanego z promieniowaniem ponieważ polegają na jakiejkolwiek różnicy w dawce serca między kobietami napromienionymi na nowotwory lewej piersi a tymi naświetlanymi guzami prawej piersi. Ponadto badania te na ogół nie zawierały informacji o tym, czy kobieta miała chorobę uprzedniego serca, a zatem nie mogła wyjaśnić żadnej tendencji do unikania napromieniowania u kobiet z wcześniej istniejącymi czynnikami ryzyka sercowego i rakiem lewej piersi lub z wykluczeniem kobiet, których jedyną diagnozą była dławica piersiowa (która może być niezawodnie zapisana w rutynowych zapisach). W naszym badaniu wzrost ryzyka wystąpienia poważnych incydentów wieńcowych spowodowany promieniowaniem rozpoczął się w ciągu pierwszych 5 lat po ekspozycji. Wczesne zwiększenie ryzyka zgłaszano w badaniach pacjentów z chłoniakiem Hodgkina, którzy otrzymywali radioterapię.36-38 Wpływ wcześniejszych czynników ryzyka sercowego na ryzyko choroby niedokrwiennej serca związanej z promieniowaniem nie został dobrze zbadany, ale jeden raport na temat pacjentów z rak piersi wskazywał, że bezwzględny efekt radioterapii był większy u palaczy niż u niepalących.39 W kilku badaniach empirycznie badano zależność pomiędzy dawką promieniowania serca a ryzykiem choroby serca (Tabela S10 w Dodatku Uzupełniającym)
[przypisy: poradnia psychologiczna bielany, poradnia dietetyczna katowice, witrektomia cennik ]

Powiązane tematy z artykułem: poradnia dietetyczna katowice poradnia psychologiczna bielany witrektomia cennik