Ryzyko niedokrwiennej choroby serca u kobiet po radioterapii raka piersi AD 2

April 18th, 2018

W związku z tym przeprowadziliśmy badanie dotyczące ryzyka choroby niedokrwiennej serca po radioterapii stosowanej przez każdą kobietę dawki promieniowania w sercu oraz wszelkich czynników ryzyka sercowego, które miała ona w czasie radioterapii. Metody
Badana populacja
Przeprowadzono populacyjne badanie kliniczno-kontrolne głównych zdarzeń wieńcowych u kobiet w Szwecji i Danii, które otrzymały radioterapię z użyciem zewnętrznego światła do inwazyjnego raka piersi. Poważne zdarzenia wieńcowe definiowano jako rozpoznanie zawału mięśnia sercowego (Międzynarodowa Klasyfikacja Chorób, 10-te wydanie [ICD-10] kodów I21-I24), rewaskularyzacja wieńcowa lub zgon z powodu choroby niedokrwiennej serca (kody ICD-10 I20-I25). Nie uwzględniono pacjentów z rozpoznaniem samej dławicy piersiowej, ponieważ badania pilotażowe wykazały, że nie można wiarygodnie zidentyfikować dławicy piersiowej. Zapisy pacjentów z oddziałów onkologii w szpitalu wykorzystano do uzyskania danych na temat historii medycznej każdej kobiety przed rozpoznaniem raka piersi, cechami nowotworu i radioterapią.
Kryteria kwalifikacji
Zastosowano pojedynczy protokół badania, ale wybór pacjentów z przypadkami i grup kontrolnych różnił się nieznacznie w obu krajach. W Szwecji wszystkie kobiety mieszkające w Sztokholmie, dla których dane zostały zarejestrowane w szwedzkim krajowym rejestrze nowotworów15, zostały uwzględnione w badaniu, jeśli otrzymały diagnozę raka piersi w latach 1958-2001, były młodsze niż 70 lat w chwili rozpoznania, i otrzymała radioterapię. Ze względu na fakt, że szwedzki rejestr nie zawiera informacji na temat radioterapii, rejestry szpitalne zostały wykorzystane do ustalenia, które kobiety otrzymały radioterapię. W Danii wszystkie kobiety, dla których dane zostały zarejestrowane w rejestrze prowadzonym przez Duńską Grupę Spółdzielczą ds. Raka Piersi16, zostały uwzględnione w badaniu, jeśli otrzymały diagnozę raka piersi w latach 1977-2000, były młodsze niż 75 lat w chwili rozpoznania, i otrzymała radioterapię. Badanie zostało zatwierdzone przez Duńską Agencję Ochrony Danych oraz przez komisję ds. Oceny etycznej w Karolinska Institutet w Sztokholmie. Wymóg dotyczący świadomej zgody został uchylony ze względu na charakter badania.
W obu krajach wyłączono kobiety bez histopatologicznego potwierdzenia raka piersi, z obustronną lub przerzutową chorobą w momencie rozpoznania lub z historią raka (z wyłączeniem nieczerniakowatego raka skóry) lub wcześniejszą radioterapią do okolicy klatki piersiowej. Wszystkie pozostałe kobiety, które otrzymały radioterapię, zostały dopasowane do ogólnokrajowych rejestrów rozpoznania w czasie wypisu ze szpitala i przyczyn zgonu (do 2002 r. W Szwecji i 2007 r. W Danii) .17 Kobiety, u których pierwotną diagnozą było poważne zdarzenie wieńcowe, które wystąpiło po rozpoznanie raka piersi, ale przed jakimkolwiek nawrotem lub diagnozą drugiego nowotworu sklasyfikowano jako pacjentów z przypadkami
[podobne: dentysta Warszawa Bemowo, stomatolog dziecięcy, Gabinet Stomatologiczny ]

Powiązane tematy z artykułem: dentysta Warszawa Bemowo Gabinet Stomatologiczny stomatolog dziecięcy