April 18th, 2018

Jednakże, wykorzystaliśmy 20 kolejnych indywidualnych, trójwymiarowych skanów planistycznych, aby pokazać, że dla lewej i prawej radioterapii stycznej oraz dla lewego i prawego bezpośredniego wewnętrznego pola sutkowego zmienność między pacjentem a średnią dawką promieniowania dla serca jest mały (współczynniki zmienności, odpowiednio 30%, 11%, 11% i 21%) .4 Potwierdziliśmy również, że pacjent z typową anatomią, który był użyty do obliczenia oszacowań dawki w tym badaniu, był średni pod względem dawkę promieniowania w jej sercu. Uwzględnienie napromieniowanych struktur w sercu30, 31 może okazać się owocne w przyszłości, ale w obecnym badaniu włączenie szacowanej średniej dawki do lewej tętnicy wieńcowej zstępującej przedniej nie poprawiło prognozowania częstości poważnych zdarzeń wieńcowych. Ponieważ nasze badanie obejmowało kilka kobiet, które były młodsze niż 40 lat w chwili radioterapii, należy zachować ostrożność w stosowaniu naszych wyników u kobiet w tej grupie wiekowej oraz możliwość większego zwiększenia częstości poważnych zdarzeń wieńcowych na szarość promieniowania dla tej grupy nie można wykluczyć. Kilka kobiet w tym badaniu było leczonych antracyklinami, a żadna z taksanami lub trastuzumabem, z których wszystkie są znane z wpływu na serce, nawet w przypadku braku radioterapii.32
Badania porównujące częstość występowania chorób serca u kobiet, które otrzymały radioterapię z powodu raka lewej piersi oraz u kobiet, które otrzymały radioterapię z powodu raka prawej piersi zostały poddane przeglądowi w innym miejscu. Read the rest of this entry »

April 18th, 2018

Gdy kobiety były pogrupowane według tego, czy średnia dawka promieniowania dla serca była mniejsza niż 2 Gy, 2 do 4 Gy, 5 do 9 Gy, lub 10 lub więcej Gy, procentowy wzrost częstości poważnych zdarzeń wieńcowych w tych czterech kategoriach w porównaniu z szacunkową stawką, jeśli dawka kardiologiczna wynosiła zero, wynosi 10% (95% CI, -9 do 33), 30% (95% CI, 14 do 49), 40% (95% CI, 15 do 72) i 116% (95% CI, 59 do 195). Procentowy wzrost na szarość nie różnił się istotnie w zależności od czynników dopasowujących stosowanych w doborze kontroli, cechach nowotworów (w tym, czy guz był w lewej lub prawej piersi), czy też leczeniu raka oprócz radioterapii. Pomimo faktu, że częstość poważnych zdarzeń wieńcowych była wyższa wśród kobiet z kardiologicznymi czynnikami ryzyka niż wśród osób bez takich czynników ryzyka, procentowy wzrost częstości poważnych incydentów wieńcowych na szarość był podobny dla kobiet z oraz bez kardiologicznego czynnika ryzyka w momencie rozpoznania raka piersi (tabela 2). Odmiana z czasem od ekspozycji
Tabela 3. Read the rest of this entry »

April 18th, 2018

Radioterapia raka piersi często wiąże się z przypadkowym narażeniem serca na promieniowanie jonizujące. Wpływ tej ekspozycji na późniejsze ryzyko choroby niedokrwiennej serca jest niepewny. Metody
Przeprowadziliśmy populacyjne badanie kliniczno-kontrolne głównych zdarzeń wieńcowych (tj. Zawału mięśnia sercowego, rewaskularyzacji wieńcowej lub zgonu z powodu choroby niedokrwiennej serca) u 2168 kobiet poddanych radioterapii raka piersi w latach 1958-2001 w Szwecji i Danii; badanie obejmowało 963 kobiety z poważnymi zdarzeniami wieńcowymi i 1205 kontroli. Read the rest of this entry »

April 18th, 2018

Częstą przeszkodą w badaniu nosa jest złe ustawienie; i zmiana pozycji głowy chorego podczas badania, przez co badany obraz znika z pola widzenia. Nieraz chory sam zwraca głowę w stronę światła w celu ułatwienia badania, nie orientując się, że lekarz korzysta ze światła ,odbitego. Zbyt głębokie albo ukośne urażające błonę śluzową wkładanie wziernika nosowego powoduje również odruchowe cofnięcie głowy chorego i zmiany ustalonego położenia głowy. Pewne utrudnienie w badaniu powstaje także wskutek odruchowego zwężenia przez chorego skrzydeł nosa przy jednoczesnym ściąganiu ust i zamykaniu oczu. W celu uniemożliwienia podobnego skurczu mięśni twarzy polecamy choremu podczas badania lekko uchylić usta i nie zamykać oczu. Read the rest of this entry »

« Previous Entries