BADANIE UCHA

July 5th, 2016

BADANIE UCHA Badanie ucha zaczynamy od bezpośredniego oglądania bez wziernika ucha zewnętrznego i okolicy ucha, zwłaszcza wyrostka sutkowego. Oglądanie małżowiny usznej i przewodu zewnętrznego pozwala wykryć zarówno wady rozwojowe, jak i różne schorzenia w postaci krwiaków i zapalenia ochrzęstnej małżowiny usznej, chorób skóry, wyprysku, czyraków. Oglądanie i obmacywanie okolicy ucha pozwala stwierdzić wiele objawów zapalenia wyrostka sutkowego: nacieczenie, obrzmienie okolicy wyrostka powodujące wygładzenie fałdu skórnego za małżowiną uszną i odstawanie samej małżowiny, chełbotanie ropni podokostnowych, obrzęk i nacieczenie pod wyrostkiem sutkowym w przypadkach przerwania ropy z wyrostka w kierunku szyi oraz obrzmienie okolicy skroniowej w zapaleniach komórek wyrostka jarzmowego. Ważne znaczenie rozpoznawcze ma bolesność na ucisk przewodu zewnętrznego i węzłów chłonnych okołousznych najczęściej u chorych z wypryskiem i czyrakami przewodu zewnętrznego oraz stwierdzenie bolesności samego wyrostka w jego zapaleniu (mastpiditis). [hasła pokrewne: dentysta olsztyn, dentysta rzeszów, stomatolog zielona góra ]